چگونه از تراکئوستومی مراقبت کنیم؟ (آموزش مراقبت های پرستاری)

تراکئوستومی

در این مطلب مراقبت‌های پرستاری از لوله تراکئوستومی بیمار را بررسی می‌کنیم. مراقبت از لوله تراکئوستومی بایستی توسط پرستار انجام گیرد. ولی درصورتی‌که تراکئوستومی مشکل خاصی نداشته و ثابت باشد، مانند زمانی که بیمار طولانی‌مدت لوله تراکئوستومی استفاده می‌کند، کمک پرستار نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. ولی اجرای این مرحله باید براساس بررسی دقیق نیاز‌های بیمار و با همان کیفیتی باشد که از پرستار مجاز انتظار می‌رود. در ادامه به بررسی مواردی مانند وسایل مورد‌نیاز، نحوه‌ی انجام کار، نکات و راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی برای هوم ویزیت می‌پردازیم.

وسایل موردنیاز برای مراقبت از تراکئوستومی

  • دستکش یک‌بارمصرف
  • دستکش استریل
  • عینک محافظ یا محافظ صورت
  • پانسمان آماده جهت تراکئوستومی
  • ظروف کاسه مانند استریل
  • اپلیکاتور پنبه ای استریل
  • درصورت نیاز PPE اضافی
  • نرمال سالین استریل
  • کاتتر ساکشن استریل و دستکش‌های همراه آن
  • گاز استریل از جنس اسفنج
  • باندهای نگهدارنده تراکئوستومی
  • کیسه پلاستیکی یک‌بارمصرف
  • کانول تراکئوستومی داخلی یک‌بارمصرف متناسب با سایز بیمار
  • کمک گرفتن از پرستاری دیگر

نحوه‌ی انجام کار

1_ در ابتدا وسایل ضروری را به کنار تخت آورده و یا آن‌ها را بر روی میز کنار تخت قرار دهید.

2_ دست‌هایتان را بشویید و درصورت لزوم وسایل حفاظت شخصی بپوشید.

3_ بیمار را شناسایی کنید.

4_ تمامی موارد مربوط به حریم شخصی بیمار را رعایت کنید.

5_ نیاز به مراقبت از تراکئوستومی را تعیین کنید. درد بیمار را ارزیابی کنید و درصورت لزوم برای او ضد‌درد تجویز نمایید.

6_ درباره اقدامی که انجام می‌دهید و دلیل انجام آن، به بیمار توضیح دهید، حتی اگر بیمار هوشیار به نظر نمی‌رسد. به بیمار اطمینان دهید که درصورت بروز مشکل تنفسی، پروسیجر را متوقف خواهید کرد.

7_ تخت را در ارتفاع مناسب برای انجام کار تنظیم نمایید که معمولاً در سطح آرنج پرستار است. نرده تخت را در سمت خود پایین بیاورید. اگر بیمار هوشیار است، او را در وضعیت نیمه‌نشسته قرار دهید و اگر بیهوش است، وی را در وضعیت لترال (خوابیده به پهلو) بخوابانید، به‌طوری که صورت وی رو به شما باشد. میز کنار تخت را به خود نزدیک نمایید و در حیطه کار خود قرار دهید و آن را تا اندازه مطلوب بالا بیاورید. یک ظرف زباله را در حیطه محیط کار و دردسترس خود قرار دهید.

8_ محافظ صورت یا عینک و ماسک بپوشید. ساکشن تراکئوستومی درصورت لزوم اگر تراکئوستومی قبلاً ساکشن شده است، پانسمان کثیف را بردارید و پیش از درآوردن دستکش‌ها، آن‌ها را معدوم کنید.

تمیز کردن تراکئوستومی: کانول یک‌ بار مصرف داخلی

9_ بسته کانولای داخلی یک‌بارمصرف را به دقت باز کنید و مراقب باشید که کانولا و یا داخل بسته را آلوده نکنید. با اپلیکاتور پنبه ای، با دقت بسته را باز کنید و مراقب باشید که آن‌ها را آلوده نکنید. ظرف استریل را باز کنید و ۰/۵ اینچ از آن را با سالین پر کنید. کیسه پلاستیکی یک‌بارمصرف را باز کرده و آن را دردسترس قرار دهید.

10_ دستکش‌های یک‌بارمصرف بپوشید.

11_ درصورت وجود منبع اکسیژن، آن را بردارید. کانولای خارجی تراکئوستومی را با دست غیر غالب خود محکم نمایید. کانولای داخلی را با دست غالب خود برداشته و با فشار دادن دکمه آن، قفل آن را باز کنید. به آرامی، کانول داخلی را بردارید و آن را به داخل سطل آشغال بیاندازید. اگر از قبل برداشته نشده، پانسمان محل را باز کرده
و در سطل بیاندازید.

12_ دستکش‌ها را دور بیاندازید و دستکش استریل بپوشید. کانول داخلی جدید را با دست غالب خود بردارید. صفحه پایه را با دست غیر غالب خود محکم کنید و کانول داخلی را به آرامی در داخل کانول خارجی بگذارید. زبانه را فشار دهید تا قفل به کانولای خارجی نیز بچسبد. درصورت نیاز، منبع اکسیژن را دوباره مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از پانسمان و نوار تمیز

13_ درصورت لزوم، منبع اکسیژن را بردارید. اپلیکاتوری را که به نوک آن پنبه پیچیده شده است، در محلول نمکی فرو برده و زیر سوراخ صفحه‌ی رویی تراکئوستومی را پاک کنید. از هر اپلیکاتور فقط یک‌بار استفاده کنید و آن را از محل سوراخ به طرف خارج حرکت دهید.

14_ با گاز ۴در۴ اینچی، پوست را به آرامی خشک کنید.

15_ پانسمان آماده تجاری ویژه تراکئوستومی یا گاز ۴در۴ تا شده‌ای را که از جنس کتان نباشد، زیر صفحه تراکئوستومی بلغزانید.

16_ بند تراکئوستومی را عوض کنید.

الف) برای نگهداشتن لوله تراکئوستومی در سر جای خود در حین تعویض گردنبند کهنه با نو، از یک فرد دیگر نیز کمک بخواهید.

ب) بسته گردنبند تراکئوستومی جدید را باز نمایید.

ج) هر دو پرستار باید دستکش‌های تمیز بپوشند.

د) یک پرستار صفحه رویی تراکئوستومی را نگاه داشته و پرستار دیگر به‌طور همزمان، نوار ولکرو را می‌کشد. گردنبند را به آرامی درآورید.

ه) پرستار اول همچنان صفحه تراکئوستومی را نگاه می‌دارد.

و) پرستار دیگر، گردنبند را به دور گردن بیمار می‌اندازد و دو انتهای نوار را به دو سمت صفحه می‌اندازد و سپس نوار را محکم می‌کند.

ز) میزان سختی گردنبند تراکئوستومی را چک کنید. شما باید بتوانید یک انگشت خود را از فضای بین گردنبند و تراکئوستومی عبور دهید. مطمئن شوید که بیمار می‌تواند به راحتی گردن خود را خم کند. درصورت لزوم، دوباره از منبع اکسیژن استفاده کنید.

17_ دستکش‌ها را درآورید. محافظ صورت یا عینک و ماسک را درآورید. بیمار را در وضعیتی راحت قرار دهید. نرده‌های کنار تخت را بالا برده و تخت را در پایین‌ترین وضعیت ممکن قرار دهید.

18_ وضعیت تنفسی بیمار را مجدداً ارزیابی کنید که شامل تعداد تنفس، کوشش تنفسی، اشباع اکسیژن و صداهای ریوی می‌شود.

19_ محافظ صورت یا عینک و ماسک را درآورید. در صورت استفاده از وسایل حفاظت شخصی اضافه، آن‌ها را خارج کنید. و سپس دست‌های خود را بشویید.

 

نکات و راهنمایی های مهم در مراقبت پرستاری از تراکئوستومی

_ ارزیابی‌های قبل و بعد، شامل محل ارزیابی، حضور درد، صداهای ریه، و سطح اشباع اکسیژن را یادداشت کنید.

_ اگر بیمار به شدت سرفه می‌کند و تراکئوستومی جابجا شده است، باید تراکئوستومی دیگر و ابتراتور در کنار بالین بیمار قرار گیرد. ابتراتور را در تراکئوستومی جدید قرار داده و آن را در استوما بگذارید. ابتراتور را خارج کنید و نوار دور گردن را گره بزنید و لوله را فیکس کنید. به صداهای ریه گوش کنید. بافت زیرجلدی را از نظر آمفیزم کنترل کنید.

_ اگر تراکئوستومی خارج می‌شود و به راحتی جایگزین نمی‌شود، فوراً به پزشک گزارش دهید. این وضعیت اورژانسی است. حفره تراکئوستومی را بپوشانید و به تنفس بیمار به هر نحو ممکن کمک کنید. ممکن است پیش بینی‌های لازم جهت احیاء تنفسی مورد نیاز باشد.

_ اگر در حین لمس اطراف تراکئوستومی متوجه آمفیزم زیر جلدی می‌شوید، جابجایی لوله تراکئوستومی را بررسی کنید. اگر لوله جابجا شده است به محل آمفیزم زیرجلدی توجه کنید. آمفیزم زیرجلدی و جابجایی لوله تراکئوستومی را به پزشک گزارش کنید.

_  وقتی یک پرستار به‌تنهایی نوار تراکئوستومی جدید را در محل گره تعویض می‌کند نباید گره قبلی را تا واردکردن گره جدید بیرون بیاورد زیرا ممکن است تراکئوستومی جابه‌جا شود اگر لازم است ابتدا گره قدیمی باز شود باید از فرد دیگری برای نگهداری تراکئوستومی در محل کمک گرفته شود تا گره قدیمی باز شود و گره جدید جایگزین شود.

_ تجهیزات فوری باید در دسترس باشد. آمبوبگ، اکسیژن، ابتراتور، لوله تراکئوستومی هم سایز و تجهیزات ساکشن نزدیک تخت بیمار قرار می‌گیرد.

_ اگر بیمار از تراکئوستومی بدون کاف استفاده می‌کند یک لوله تراکئوستومی کوچک‌تر را برای موارد اورژانسی در کنار بالین بیمار قرار دهید.

 

توصیه هایی برای مراقبت در منزل

به بیمار و فرد مراقبت دهنده، آموزش‌های مراقبت از تراکئوستومی داده می‌شود. پرستار، شیوه‌ی مراقبت آن‌ها را مشاهده کرده و بازخورد مناسب را ارائه می‌کند.

می‌توان در منزل از شیوه‌ی تمیز به جای شیوه‌ی استریل استفاده کرد.

با مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری نمک خوراکی در یک لیتر آب و جوشاندن آن برای پانزده دقیقه، می‌توان محلول نمکی استریل فراهم کرد. سپس محلول سرد شده و در

ظرف خشک و تمیز نگهداری شود. در پایان هر روز برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها، محلول نمکی دور ریخته می‌شود.

اگر بیمار از خودش مراقبت می‌کند، پرستار به وی توصیه می‌کند از آینه برای دیدن مراحل کار استفاده کند.

 

خب دوستان عزیز به پایان این مطلب رسیدیم. اگر سوال، نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال میشیم با ما در میون بذارید. درصورت تمایل میتونید از سایر مقالات سایت نیز دیدن کنید همچنین برای یادگیری دیگر موارد مربوط به حوزه پرستاری می تونید با کلیک بر روی این صفحه اطلاعات خودتون رو ارتقا بدید.

موفق و سلامت باشید دوستان.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مهارت های پرستاری

13 مهارت اصلی پرستاری

تفسیر نوار قلب، ترالی احیا، مسمومیت های شایع ایران ، داروشناسی کاربردی ، تزریقات ، مدیریت تروما ، سوختگی ، اتل گیری و….  با  ۳۹۸ هزارتومان