نکات سوختگی + محاسبه درصد سوختگی

نکات سوختگی برای پرستاران

سوختگی یکی از مهم ترین مشکلات در بیمارستان هاست ، چرا که بیماران دچار سوختگی نیازمند مراقبت‌های بیشتر و خاص تری هستند . در این مقاله قصد داریم نکات خیلی کاربردی درمورد مدیریت سوختگی رو براتون توضیح بدیم .

سوختگی چیست؟

به صورت کلی سوختگی به هر گونه آسیب به بافت پوست یا سایر بافت های زیرین گفته می‌شود که به علت گرما، تشعشعات، الکتریسیته، سرمازدگی، مواد شیمیایی و اصطکاک یا کشش ایجاد می شود. بیشترین نوع سوختگی در پوست ایجاد می شود.

انواع سوختگی

1- سوختگی درجه1: در این نوع سوختگی لایه اپیدرم سطحی می سوزد و معمولا در افرادی که به صورت طولانی مدت زیر نور آفتاب هستند دیده می شود علاوه بر آن در زمانی که افراد تعریق زیادی دارند و عرق به مدت طولانی روی پوست می ماند ایجاد می شود. 

2- سوختگی درجه2: سوختگی درجه 2 در ناحیه درم ایجاد می‌شود و معمولا دردناک است. این نوع از سوختگی اسکار به جای میگذارد. سوختگی درجه 2 به دو نوع سطحی و عمقی تقسیم می شود:

سوختگی درجه 2 سطحی: در این مدل درم سطحی درگیر است و ناحیه سوختگی تاول میزند و داخل تاول ها پر از مایع می شود و زیر تاول پوست ملتهب و قرمز است.

سوختگی درجه2 عمقی: در این سوختگی درم تا لایه های عمقی تری آسیب می بیند و ممکن است عروق و اعصاب تا حدودی آسیب دیده باشند.

3- سوختگی درجه 3 : در این مدل از سوختگی تمام لایه های پوست از بین می‌رود و ممکن است زیر پوست و چربی دیده شود. این مدل از سوختگی فاقد درد است و پایانه های حسی از بین رفته است. علاوه بر آن عروق پوست هم از بین رفته و دیگر بلچینگ ندارد.

4- سوختگی درجه4: سوختگی درجه 4 یعنی علاوه بر درم ارگان های زیرین مثل استخوان و عضلات آسیب دیده‌اند. معمولا در سوختگی های الکتریکی به علت عبور الکتریسیته از استخوان حرارت زیادی ایجاد میشود و معمولا بیشترین آسیب را در استخوان ایجاد می کند.

محاسبه درصد سوختگی

درصد سوختگی بر اساس  قانون 9 یا کف دست حساب می شود:

قانون نه: در این قانون سوختگی سر و گردن 9 درصد ، هر کدام از اندام فوقانی 9 درصد، هر کدام از اندام تحتانی 18 درصد ، قسمت قدامی تنه 18 درصد، قسمت خلفی تنه 18 درصد و قسمت سیستم تناسلی 1 درصد را شامل می‌شود.

قانون کف دست: این قانون معیار درصد سوختگی کف دست بیمار است یعنی هر کف دست معادل 1 درصد سوختگی است و در مواردی که بخش های مختلف بدن بیمار دچار سوختگی شده است و نمی‌توان به راحتی از قانون نه استفاده کرد این قانون کف دست به کار می آید.

همه نکات سوختگی رو در ویدیو زیر میتونید ببینید . اگرهم سوالی داشتید میتونید در قسمت کامنت ها این پست بپرسید .

ویدیوی کامل سوختگی

این ویدیو بخش کوچکی از دوره دایجست هست اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد دایجست داشته باشید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *