صفرتاصد نیتروگلیسیرین + مراقبت پرستاری

صفرتاصد نیتروگلیسرین

نیترو گلیسیرین داروییه که برای جلوگیری از درد های قفسه سینه استفاده میشه‌ این دارو با تحریک و گسترش عروق خونی،باعث بهبود جریان خون به عضله قلب میشود و علایم ناراحتی ناشی از فشار خون بالا را کاهش میدهد.این دارو از طریق خوراکی، زیر زبانی، تزریق وریدی یا به صورت چسب پوستی استفاده میشه.این دارو عضو خانواده نیترات ها در دارو شناسیه. همچنین از این دارو برای درمان شکاف های مزمن مقعدی استفاده میکنن. از اثرات جانبی اون میشه به سردرد و فشارخون پایین اشاره کرد.

طبقه‌بندی

 

ضد آنژینال، نیترات

رده C بارداری

 

دوز و مسیر

اشکال موجود:

تزریقی : 0.5، 5 میلی گرم در میلی لیتر

محلول تزریقی : 25، 50، 100، 200 میلی گرم

قرص های زیر زبانی : 0.3، 0.4، 0.6 میلی گرم

اسپری دو زبانه : 0.4 میلی گرم در اسپری

قرص های مخاطی : 1، 2، 3 میلی گرم

  کپسول خوراکی:  2.5، 6.5، 9 میلی گرم

  ترانس درمال : 0.1، 0.2، 0.3، 0.4، 0.6، 0.8 میلی گرم در ساعت 

 پماد موضعی : 2٪

بزرگسالان:

دوز اولیه، 5 میکروگرم در دقیقه از طریق پمپ انفوزیون تحویل داده می شود. در صورت نیاز هر 3 تا 5 دقیقه 5 میکروگرم در دقیقه افزایش دهید. در صورت عدم پاسخ به 20 میکروگرم در دقیقه، افزایش را به 10-20 میکروگرم در دقیقه افزایش دهید. هنگامی که یک پاسخ نسبی BP به دست آمد، دوز را کاهش دهید و فواصل دوز را طولانی کنید. به طور مداوم پاسخ را زیر نظر بگیرید و با دقت تیتر کنید.

زیر زبانی:

حمله حاد: در اولین نشانه حمله آنژین، 1 قرص را زیر زبان یا در کیسه باکال حل کنید. این کار را هر 5 دقیقه تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود. بیش از 3 قرص در 15 دقیقه مصرف نکنید. در صورت ادامه یا افزایش درد، بیمار باید با پزشک تماس بگیرد یا به بیمارستان مراجعه کند.

پیشگیری: 5 تا 10 دقیقه قبل از فعالیت هایی که ممکن است حمله را تسریع کنند استفاده کنید.

خوراکی:

دوز اولیه، 2.5-9 میلی گرم در هر 12 ساعت. در صورت نیاز و تحمل به q 8 ساعت افزایش دهید. دوزهای بالای 26 میلی گرم داده شده در قید استفاده شده است.

موضوعی: 

  دوز اولیه، نیم اینچ q 8 ساعت. نیم اینچ افزایش دهید تا به نتایج دلخواه برسید. دوز معمول 1-2 اینچ در هر 8 ساعت است. تا 4-5 اینچ q 4 ساعت استفاده شده است. (1 اینچ = 15 میلی گرم)نیتروگلیسیرین

ترانس پوستی: 

هر روز یک پچ بزنید. با استفاده از چسب هایی که داروی بیشتری را ارائه می کنند یا با استفاده از بیش از یک پچ، دوزهای بالاتر را تنظیم کنید. اعمال پچ به بازو. هنگام خواب حذف کنید.

فرا زبانی:

  آماده سازی اسپری 0.4 میلی گرم در دوز اندازه گیری شده را ارائه می دهد. در شروع حمله، یک تا دو دوز متری را در مخاط دهان اسپری کنید. بیش از سه دوز در 15 دقیقه نباید استفاده شود. اگر درد ادامه داشت، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ممکن است 5 تا 10 دقیقه قبل از فعالیتی که ممکن است حمله را تسریع کند به طور پیشگیرانه استفاده شود.

ترانس مخاطی:

1 میلی گرم در هر 3 تا 5 ساعت در ساعات بیداری. قرص را بین لب و لثه بالای ثنایا یا بین گونه و لثه قرار دهید.

بیماران اطفال:

اثر بخشی ثابت نشده است.

داروی نیتروگلیسیرین

اقدامات درمانی

عضله صاف عروق را با کاهش بازگشت وریدی و کاهش فشار خون شریانی آرام می کند، که حجم کاری بطن چپ را کاهش می دهد و مصرف اکسیژن میوکارد را کاهش می دهد.

موارد مصرف: 

آنژین حاد:آماده سازی زیرزبانی، فرازبانی

IV :  آنژین به دوزهای توصیه شده نیترات های آلی یا بتا بلوکرها پاسخ نمی دهد

IV : فشار خون بعد از عمل

CHF:IV همراه با MI حاد

IV :برای ایجاد فشار خون کنترل شده در طول جراحی

موارد استفاده بدون برچسب: کاهش بار کاری قلبی در MI حاد و در CHF (زیر زبانی، موضعی). درمان کمکی بیماری رینود (محلی) 

اثرات نامطلوب:

CNS: سردرد، دلهره، بی قراری، ضعف، سرگیجه، سرگیجه، غش

CV:  تاکی کاردی، ناراحتی رترواسترنال، تپش قلب، افت فشار خون، سنکوپ، کلاپس، افت فشار خون ارتواستاتیک، آنژین صدری

پوستی: بثورات پوستی، درماتیت لایه بردار، گشاد شدن عروق پوستی همراه با برافروختگی، رنگ پریدگی، تعریق، عرق سرد، درماتیت تماسی – آماده سازی پوستی، واکنش های آلرژیک موضعی – پماد نیتروگلیسیرین موضعی

GI:تهوع، استفراغ، بی اختیاری ادرار و مدفوع، درد شکم

موضعی: احساس سوزش موضعی در نقطه انحلال (زیر زبانی)

سایر موارد: مسمومیت با اتانول با مصرف IV با دوز بالا (الکل در رقیق کننده)

 

موارد منع مصرف

برای آلرژی به نیترات ها، کم خونی شدید، MI زودرس، ضربه به سر، خونریزی مغزی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بارداری، شیردهی منع مصرف دارد.با احتیاط با بیماری کبدی یا کلیوی، افت فشار خون یا هیپوولمی، افزایش فشار داخل جمجمه، پریکاردیت منقبض کننده، تامپوناد پریکارد، فشار کم پر شدن بطن یا PCWP کم مصرف شود.

ملاحظات پرستاری

هشدار بالینی! نام سردرگمی بین NitroBid (nitrogylcerin) و Nicotral (نیکوتین) رخ داده است. بین نیتروگلیسیرین و نیتروپروساید؛ احتیاط کنید.  

ارزیابی:

سابقه: آلرژی به نیترات ها، کم خونی شدید، MI اولیه، ضربه به سر، خونریزی مغزی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری کبدی یا کلیوی، افت فشار خون یا هیپوولمی، افزایش فشار داخل جمجمه، پریکاردیت انقباضی، تامپوناد پریکارد، فشار کم پر شدن بطن، بارداری یا فشار کم شیردهی

فیزیکی: رنگ پوست، T، ضایعات. جهت گیری، رفلکس ها، تأثیر؛ P، BP، BP ارتواستاتیک، ECG پایه، پرفیوژن محیطی. R، صداهای تصادفی؛ ارزیابی کبد، برون ده طبیعی؛ LFTs، تست های عملکرد کلیه (IV)؛ CBC، Hgb

مداخلات:

داروهای زیر زبانی را زیر زبان یا در کیسه باکال بدهید. بیمار را تشویق کنید که قورت ندهد. از بیمار بپرسید که آیا قرص می سوزد یا می سوزد. همیشه تاریخ انقضا روی بطری را بررسی کنید. در دمای اتاق و دور از نور نگهداری شود. داروی مصرف نشده را 6 ماه پس از باز شدن بطری دور بریزید (قرص های معمولی). قرص های تثبیت شده (Nitrostat)کمتر در معرض از دست دادن قدرت هستند.آماده سازی با رهش پایدار با آب. به بیمار هشدار دهید که قرص یا کپسول را نجوید. این آماده سازی ها را خرد نکنید.پماد موضعی را با استفاده از پماد در ناحیه ای به ابعاد 6 × 6 اینچ در یک لایه نازک و یکنواخت با استفاده از اپلیکاتور استفاده کنید. ناحیه را با پوشش پلاستیکی که توسط نوار چسب در جای خود نگه داشته شده است بپوشانید. محل های کاربرد را بچرخانید تا احتمال التهاب و حساسیت را کاهش دهید. وقتی تمام شد لوله را محکم ببندید.سیستم های ترانس درمال را در محل پوست بدون مو و بدون تحرک زیاد اعمال کنید. مناطقی که موهای زیادی دارند را اصلاح کنید. برای اندام های دیستال اعمال نشود. محل را کمی تغییر دهید تا احتمال تحریک و حساسیت موضعی کاهش یابد. سیستم ترانس درمال را قبل از اقدام به دفیبریلاسیون یا کاردیوورژن بردارید. قبل از اعمال سیستم جدید، سیستم قدیمی را حذف کنید.قرص های ترانس مخاطی را با قرار دادن آنها بین لب و لثه بالای دندان های پیش یا بین گونه و لثه تجویز کنید. بیمار را تشویق کنید که قرص را قورت ندهد و نجوید.اسپری دوزبانه را مستقیماً روی مخاط دهان تزریق کنید. آماده سازی نباید استنشاق شود.

هشدار: قطع تدریجی دارو را ترتیب دهید. 4 تا 6 هفته دوره ترک توصیه شده برای آماده سازی ترانس درمال است.

نکات آموزشی:

قرص های زیر زبانی را زیر زبان یا روی گونه خود قرار دهید. قرص را نجوید یا قورت ندهید؛ قرص باید زیر زبان بسوزد یا بچرخد. نیتروگلیسیرین را قبل از شروع درد قفسه سینه مصرف کنید، زمانی که پیش‌بینی می‌کنید فعالیت‌ها یا موقعیت‌های شما ممکن است باعث حمله شوند. می توانید دوز خود را هر 5 دقیقه برای مجموع سه قرص تکرار کنید. اگر درد تسکین نیافت به اورژانس مراجعه کنید. از خرید مقادیر زیاد خودداری کنید؛ این دارو به خوبی ذخیره نمی شود. دارو را در جای خشک و تاریک، در یک بطری شیشه ای تیره رنگ با درب محکم نگهداری کنید. با داروهای دیگر ترکیب نشود.از جویدن یا خرد کردن آماده‌سازی‌های زمان‌بندی‌شده خودداری کنید. با معده خالی مصرف کنیدیک لایه نازک از پماد موضعی را با استفاده از اپلیکاتور روی پوست پخش کنید. ناحیه مورد نظر را مالش یا ماساژ ندهید. با پوشش پلاستیکی که در جای خود با نوار چسب نگه داشته شده بپوشانید. پس از استفاده دستان خود را بشویید. لوله را محکم بسته نگه دارید. برای جلوگیری از تحریک موضعی، مکان ها را به طور مکرر بچرخانید.برای استفاده از سیستم های ترانس درمال، ممکن است لازم باشد ناحیه ای را برای استفاده بتراشید. هر روز روی ناحیه کمی متفاوت بمالید. قبل از اعمال سیستم جدید، سیستم قدیمی را حذف کنید. در صورت تغییر نام تجاری مراقب باشید. هر سیستم غلظت متفاوتی دارد.قرص های ترانس مخاطی را بین لب و لثه یا بین لثه و گونه قرار دهید. نجوید؛ سعی کنید قورت ندهیداسپری دوزبانه را مستقیماً بر روی غشاهای مخاطی دهان اسپری کنید. استنشاق نکنید 5 تا 10 دقیقه قبل از انجام فعالیت‌هایی که پیش‌بینی می‌کنید باعث حمله می‌شوند استفاده کنید.ممکن است این عوارض جانبی را تجربه کنید: سرگیجه، سبکی سر (ممکن است گذرا باشد، تغییر موقعیت به آرامی). سردرد (در یک محیط خنک دراز بکشید و استراحت کنید، داروهای بدون نسخه ممکن است کمکی نکنند)؛ گرگرفتگی گردن یا صورت (گذرا).تاری دید، سردرد مداوم یا شدید، بثورات پوستی، حملات مکرر یا شدیدتر آنژین، غش را گزارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *