صفر تا صد وارفارین + مراقبت های پرستاری

صفر تا صد وارفارین + نکات پرستاری

وارفارین چیه؟

وارفارین یک داروی ضد انعقاد هست که تشکیل لخته های خون را کاهش می دهد.

وارفارین برای درمان یا پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها یا شریان ها استفاده می شود که می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر بیماری های جدی را کاهش دهد.

معرفی وارفارین + نکات برای پرستاران

نام ژنریک: وارفارین سدیم

نام تجاری: Apo-Warfarin (CAN)، Coumadin، Gen-Warfarin (CAN)

طبقه بندی: ضد انعقاد خوراکی، مشتق کومارین

رده برای بارداری: X

هشدار

اگر به دلیل یک بیماری پزشکی مستعد خونریزی هستید، اگر یک عمل جراحی در آینده دارید، یا اگر نیاز به تپ ستون فقرات یا اپیدورال دارید، نباید وارفارین مصرف کنید. اگر نمی توانید آن را هر روز سر وقت مصرف کنید، وارفارین را مصرف نکنید.

وارفارین خطر خونریزی شدید یا کشنده را افزایش می دهد، به خصوص اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، اگر 65 سال یا بیشتر دارید، یا اگر سکته کرده اید یا خونریزی در معده یا روده داشته اید. اگر خونریزی دارید که متوقف نمی شود، به دنبال کمک اضطراری باشید.

اگر سایر علائم خونریزی مانند تورم، درد، احساس ضعف یا سرگیجه، کبودی غیرمعمول، خونریزی لثه، خونریزی از بینی، قاعدگی شدید یا خونریزی غیرطبیعی واژینال، وجود خون در ادرار، مدفوع خونی یا قیری شکل، سرفه خونی یا استفراغی که شبیه تفاله قهوه است فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بسیاری از داروهای دیگر می توانند خطر خونریزی را در صورت استفاده با وارفارین افزایش دهند. در مورد تمام داروهایی که اخیرا استفاده کرده اید به پزشک خود بگویید.

از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنید. برخی از غذاها می توانند اثربخشی وارفارین را کاهش دهند.

هشدارهای مصرف وارفارین

قبل از مصرف وارفارین باید بدانید:

اگر به وارفارین حساسیت دارید یا اگر:

• فشار خون بسیار بالا دارید؛
  • اخیراً روی مغز، ستون فقرات یا چشم خود جراحی کرده اید یا خواهید داشت.
  • شما تحت یک ضربه نخاعی یا بی حسی نخاعی (اپیدورال) قرار می گیرید. یا
  • شما نمی توانید وارفارین را هر روز به موقع مصرف کنید.

همچنین اگر به دلیل شرایط پزشکی مستعد خونریزی هستید، نباید این دارو را مصرف کنید:

• اختلال سلول های خونی (مثل گلبول های قرمز کم یا پایین بودن پلاکت ها)
  • زخم یا خونریزی در معده، روده، ریه یا مجاری ادراری
  • آنوریسم یا خونریزی در مغز
  • عفونت غشای داخلی قلب شما

اگر باردار هستید وارفارین مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. وارفارین می تواند باعث نقایص مادرزادی شود. اگر باردار نیستید، هنگام مصرف وارفارین و حداقل 1 ماه پس از آخرین دوز، از کنترل بارداری موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. اگر باردار شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

وارفارین می تواند شما را راحت تر خونریزی کند، به خصوص اگر تا به حال داشته اید:

• فشار خون بالا یا بیماری جدی قلبی
  • بیماری کلیوی
  • سرطان یا تعداد کم سلول های خونی
  • تصادف یا جراحی
  • خونریزی در معده یا روده شما
  • سکته مغزی
  • اگر 65 سال یا بیشتر دارید

برای اطمینان از اینکه وارفارین برای شما بی خطر است، اگر این بیماری ها را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

• نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کبد، بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید)
  • کمبود ارثی لخته شدن
  • کاهش پلاکت خون پس از دریافت هپارین

مشخص نیست که آیا وارفارین به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. در صورت مصرف این دارو در حین شیر دادن به نوزاد مراقب علائم کبودی یا خونریزی در نوزاد باشید.

نحوه ی مصرف وارفارین

چگونه باید وارفارین را مصرف کنیم؟

وارفارین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهاً دوز مصرفی شما را تغییر دهد. وارفارین را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک به شما گفته است مصرف نکنید.

وارفارین را هر روز در زمان مشخصی، با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. هرگز دو دوز مصرف نکنید.

وارفارین می تواند خونریزی را برای شما آسان تر کند. اگر خونریزی دارید که متوقف نمی شود، به دنبال کمک اضطراری باشید.

شما به آزمایش های مکرر “INR” یا زمان پروترومبین (برای اندازه گیری زمان لخته شدن خون و تعیین دوز وارفارین) نیاز خواهید داشت. در حین مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک باشید.

اگر وارفارین را در بیمارستان دریافت کردید، 3 تا 7 روز پس از خروج از بیمارستان با پزشک خود تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید. INR شما باید در آن زمان آزمایش شود. هیچ قرار ملاقات بعدی را از دست ندهید.

اگر مبتلا به اسهال، تب، لرز یا علائم آنفولانزا هستید، یا اگر وزن بدنتان تغییر کرد، به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است لازم باشد مصرف وارفارین را 5 تا 7 روز قبل از انجام هر گونه عمل جراحی، دندانپزشکی یا عمل پزشکی قطع کنید. برای راهنمایی با پزشک خود تماس بگیرید.

یک برچسب هشدار پزشکی بپوشید یا کارت شناسایی همراه داشته باشید که نشان دهد وارفارین مصرف می کنید. هر ارائه دهنده مراقبت های پزشکی که شما را درمان می کند باید بداند که شما این دارو را مصرف می کنید.

در دمای اتاق به دور از گرما، رطوبت و نور نگهداری شود.

اگر یادم رفت یک دوز مصرف کنم چکار کنم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی برنامه ریزی شده فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

از چه چیزهایی باید پرهیز کنم؟

از فعالیت هایی که ممکن است خطر خونریزی یا آسیب شما را افزایش دهد خودداری کنید. هنگام تراشیدن موهای زائد یا مسواک زدن دندان ها، از احتیاط بیشتری برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید. ممکن است پس از قطع مصرف وارفارین تا چند روز همچنان راحت تر خونریزی کنید.

از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنید. غذاهایی که ویتامین K بالایی دارند (جگر، سبزیجات سبز برگ یا روغن های گیاهی) می توانند اثربخشی وارفارین را کاهش دهند. اگر این غذاها بخشی از رژیم غذایی شما هستند، مقدار ثابتی را به صورت هفتگی مصرف کنید.

آب گریپ فروت، آب زغال اخته و آب انار ممکن است با وارفارین تداخل داشته و منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. هنگام مصرف این دارو از مصرف این آب میوه‌جات خودداری کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید.

قبل از استفاده از هر دارویی برای درد، آرتریت، تب یا تورم از پزشک خود سوال کنید. این‌ها شامل آسپرین، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، سلکوکسیب ، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره است. این داروها ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارند و همچنین ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهند.

عوارض جانبی وارفارین

عوارض جانبی وارافارین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک مثل کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو هنگام مصرف وارفارین فوراً به پزشک مراجعه کنید.

از دیگر عوارض این دارو:

وارفارین خطر خونریزی شما را افزایش می دهد که می تواند شدید یا تهدید کننده زندگی باشد. در صورت مشاهده هرگونه علائم خونریزی از جمله موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

• سردرد ناگهانی، احساس ضعف یا سرگیجه
  • تورم، درد، کبودی غیر معمول
  • خونریزی لثه، خونریزی بینی
  • خونریزی از زخم یا تزریق سوزن که متوقف نمی شود.
  • دوره های قاعدگی شدید یا خونریزی غیر طبیعی واژن
  • وجود خون در ادرار، مدفوع خونی یا قیری
  • سرفه خونی یا استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.

لخته های ایجاد شده توسط وارفارین ممکن است جریان خون طبیعی را مسدود کند که می تواند منجر به مرگ بافت یا قطع عضو بدن آسیب دیده شود. اگر این علائم را دارید فوراً کمک پزشکی دریافت کنید:

• درد، تورم، احساس گرما یا سرما، تغییرات پوستی یا تغییر رنگ در هر نقطه از بدن.
  • درد ناگهانی و شدید ساق یا پا، زخم پا، کبود شدن انگشتان پا یا انگشتان دست.

خونریزی از شایع ترین عارضه جانبی وارفارین است.

مراقبت های پرستاری وارفارین

• سابقه: آلرژی به وارفارین. SBE; اختلالات هموراژیک؛ سل یا بیماری های کبدی؛ زخم دستگاه گوارش؛ بیماری کلیوی؛ کاتترهای ساکن، پونکسیون نخاعی؛ آنوریسم؛ دیابت؛ کارسینوم احشایی؛ فشار خون کنترل نشده؛ ضربه شدید؛ تهدید به سقط جنین، منومتروراژی؛ بارداری؛ شیردهی؛ CHF، اسهال، تب؛ تیروتوکسیکوز؛ بیماران سالخورده، روان پریش یا افسرده
  • فیزیکی: ضایعات پوستی و تغییر رنگ، رفلکس ها،BP ، پرفیوژن محیطی، ECG پایه. صداهای تصادفی؛ ارزیابی کبد، صداهای روده، برون ده طبیعی؛ CBC، آنالیز ادرار، مدفوع گایاک، PT، LFTs، تست های عملکرد کلیوی

تداخلات

• اگر بیمار باردار است از دارو استفاده نکنید (هپارین ضد انعقاد انتخابی است). به بیمار توصیه کنید از داروهای ضد بارداری استفاده کند.
  • برای تنظیم دوز، نسبت PT یا INR را به طور منظم کنترل کنید.
  • برای بیمارانی که با کومادین تثبیت شده اند و قادر به مصرف داروی خوراکی نیستند، فرم IV تجویز شود. دوزها یکسان است. در اسرع وقت به فرم خوراکی برگردید.
  • پس از تثبیت نام های تجاری را تغییر ندهید.
  • هشدار: بیمار را به طور منظم از نظر علائم از دست دادن خون (پتشی، خونریزی لثه، کبودی، مدفوع تیره، ادرار تیره) ارزیابی کنید. حفظ نسبت PT 1.3-1.5، 1.5-2 با دریچه های مصنوعی مکانیکی یا آمبولی سیستمیک مکرر. نسبت INR 2-3، 3-4.5 با دریچه های مصنوعی مکانیکی یا آمبولی های سیستمیک عود کننده.
  • به بیمار هیچ گونه تزریق IM ندهید.
  • اخطار: همه داروهای سفارش داده شده را برای تداخلات دارویی احتمالی بررسی کنید. دوز هر دو دارو ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.
  • هنگام قطع سایر داروها احتیاط کنید. دوز وارفارین ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد. مقادیر PT را به دقت کنترل کنید.
  • در صورت مصرف بیش از حد ویتامین K را به راحتی در دسترس نگه دارید.
  • پیگیری های مکرر از جمله آزمایش خون برای ارزیابی اثرات دارو را ترتیب دهید.
  • هشدار: اثرات درمانی را ارزیابی کنید: INR در محدوده درمانی.

نکات آموزشی

• عوامل زیادی ممکن است پاسخ بدن شما به این دارو را تغییر دهند – تب، تغییر رژیم غذایی، تغییر محیط، سایر داروها. ممکن است دوز مصرفی شما به طور مکرر تغییر کند. تغییرات تجویز شده را یادداشت کنید.
  • بدون مشورت با پزشک خود مصرف هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید. سایر داروها می توانند بر ضد انعقاد شما تأثیر بگذارند. شروع یا قطع یک داروی دیگر می تواند باعث خونریزی زیاد یا تداخل با اثرات دارویی مورد نظر شود.
  • برای هشدار دادن به پرسنل پزشکی اورژانس مبنی بر مصرف این دارو، یک برچسب شناسه پزشکی همراه داشته باشید یا بپوشید.
  • از موقعیت هایی که به راحتی آسیب می بینید خودداری کنید (تماس با ورزش، اصلاح با تیغ مستقیم).
  • برای بررسی اثر دارو آزمایش خون دوره ای انجام دهید. این تست ها مهم هستند.
  • از پیشگیری از بارداری استفاده کنید؛ هنگام مصرف این دارو باردار نشوید.
  • ممکن است این عوارض جانبی را تجربه کنید: نفخ معده، گرفتگی عضلات (گذرا)؛ ریزش مو، بثورات پوستی؛ تغییر رنگ نارنجی مایل به قرمز در ادرار (اگر ناراحت کننده است، سرکه را به ادرار خود اضافه کنید و رنگ باید از بین برود).
  • خونریزی غیرمعمول (به دلیل مسواک زدن، خونریزی بیش از حد ناشی از جراحات، کبودی زیاد)، مدفوع سیاه یا خونی، ادرار کدر یا تیره، گلودرد، تب، لرز، سردرد شدید، سرگیجه، مشکوک به بارداری را گزارش دهید.

2 دیدگاه برای “صفر تا صد وارفارین + مراقبت های پرستاری

1. Sadegh Soleymanzade گفته:

اگر داروی وار فارین کم یاب شد که الان گیر نمیاد . برای بیمارانی که تعویض دریچه کردند چه راهکاری وجود دارد . وات چند روز قطع مصرف خطر ناک است

• مهدی حیدری گفته:

برای کسانی که نمیتونند وارفارین مصرف کنند داروهای جایگزین دیگری هم وجود داره . اما قطع دارو به صورت سرخود به هیج وحه درست نیست . بهتره فورا با پزشک متخصص قلبتون مشورت کنید