صفرتاصد آتروواستاتین + مراقبت پرستاری

آتورواستاتین + با مراقبت های پرستاری
داروی چربی خون

آتورواستاتین یکی از داروهای معروفی هست که در رابطه با چربی خون استفاده میشه . به دلیل اینکه یکی از بیماری های شایع توی ایران چربی خون و بیماری‌های قلب و عروقه شئاخت این دارو و مراقبت‌های پرستاری اون برای همون واجبه . توی این مقاله قراره صفر تا صد این دارو رو براتون توضیح  بدیم .

آتورواستاتین

نام ژنریک : آتورواستاتین کلسیم

دسته دارویی : ضد چربی خون

طبقه‌بندی بارداری : رده X

مکانیسم آتورواستاتین

آتورواستاتین به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های ردوکتاز HMG-CoA (استاتین ها) تعلق داره. این کار با کاهش تولید کلسترول در بدن برای کاهش میزان کلسترولی که ممکن هست بر روی دیواره رگ‌ها جمع بشود و جریان خون به قلب، مغز و باقی قسمت‌های بدن را مسدود کند، عمل می‌کند.

آتورواستاتین همراه با رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و کاهش احتمال نیاز به جراحی قلب در افرادی که بیماری قلبی دارند یا در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند استفاده می‌شه.

آتورواستاتین همچنین برای کاهش مقدار مواد چرب مثل لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کلسترول (“کلسترول بد”) و تری گلیسیرید در خون و برای افزایش میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) (“کلسترول خوب”) استفاده می شود.

آتورواستاتین همچنین ممکن است برای کاهش میزان کلسترول و سایر مواد چرب در خون در کودکان و نوجوانان 10 تا 17 ساله که مبتلا به هیپرکلسترولمی هتروزیگوت خانوادگی هستند (یک بیماری ارثی که در آن کلسترول نمی تواند به طور طبیعی از بدن خارج شود) استفاده شود.

انباشته شدن کلسترول و چربی در امتداد دیواره شریان ها (فرآیندی که به عنوان تصلب شرایین شناخته می شود) جریان خون را کاهش می دهد و بنابراین اکسیژن رسانی به قلب، مغز و سایر قسمت های بدن شما را کم می‌کند. نشان داده شده است که کاهش سطح کلسترول و چربی خون با آتورواستاتین از بیماری قلبی، آنژین (درد قفسه سینه)، سکته مغزی و حملات قلبی جلوگیری می کند.

داروی ضد چربی خون

هشدارهای در رابطه با مصرف آتورواستاتین

اگر بیماری کبدی یا سیروز دارید، نباید آتورواستاتین مصرف کند.

آتورواستاتین می تواند باعث تجزیه بافت عضلانی شود که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. اگر درد، حساسیت یا ضعف عضلانی غیرقابل توضیحی دارید، به خصوص اگر تب، خستگی غیرمعمول یا ادرار تیره دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگامی که داروهای خاصی همراه با آتورواستاتین استفاده می شود، تداخلات دارویی جدی ممکن است رخ دهد. به هر یک از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن می کنید یا متوقف می کنید بگویید.

از خوردن غذاهای پرچرب یا کلسترول خودداری کنید. اگر از رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول پیروی نکنید، آتورواستاتین در کاهش کلسترول شما موثر نخواهد بود.

آتورواستاتین تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز می شود. رژیم غذایی، داروها و برنامه های ورزشی خود را بسیار دقیق دنبال کنید.

هشدارهای مصرف وارفارین

قبل از مصرف باید بدانید:

اگر به آتورواستاتین حساسیت دارید یا اگر نارسایی کبدی یا سیروز دارید، نباید از آن استفاده کنید.

برای اینکه مطمئن شوید آتورواستاتین برای شما بی خطر است، اگر این علائم را تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

• درد یا ضعف عضلانی
  • سکته
  • اختلال تیروئید
  • عادت به نوشیدن بیش از 2 نوشیدنی الکلی در روز
  • بیماری کلیوی

آتورواستاتین می تواند باعث تجزیه بافت عضلانی شود که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. این بیشتر در زنان، در افراد مسن یا افرادی که بیماری کلیوی یا کم کاری تیروئید کنترل نشده دارند (تیروئید کم کار) اتفاق می افتد.

آتورواستاتین ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

از پزشک بپرسید که آیا شیردهی در حین استفاده از این دارو بی خطر است یا خیر.

نحوه ی مصرف آتورواستاتین

آتورواستاتین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

بدون نظر پزشک دوز مصرفی خود را تغییر ندهید یا مصرف هیچ یک از داروهای خود را قطع نکنید.

آتورواستاتین معمولا یک بار در روز مصرف می شود. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

می توانید شکل قرص این دارو را به همراه یا بدون غذا مصرف کنید.

داروی مایع را با معده خالی، حداقل 1 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد تا سطح کلسترول شما بهبود یابد و ممکن است نیاز به آزمایش خون مکرر داشته باشید. حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، آزمایش‌ها می‌توانند به پزشک کمک کنند که آیا این دارو مؤثر است یا خیر.

سوسپانسیون خوراکی (مایع) را تکان دهید. دوز را با دستگاه اندازه گیری ارائه شده (نه قاشق آشپزخانه) اندازه گیری کنید.

درمان شما ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و آزمایش خون نیز باشد.

در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود.

60 روز پس از باز کردن بطری، مایعات استفاده نشده را در سطل زباله بیندازید.

در صورت فراموش مصرف دوز چکار کنم؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر بیش از 12 ساعت برای دریافت دوز تاخیر داشتید، از نوبت فراموش شده صرف نظر کنید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی آتورواستاتین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به آتورواستاتین (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش، ایجاد تاول و لایه برداری).

مشکلات عضلانی ممکن است در بزرگسالان مسن تر و کسانی که مشکلات کلیوی، مشکلات تیروئید یا داروهای خاص مصرف می کنند بیشتر باشد.

همچنین اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• ضعف عضلانی در باسن، شانه ها، گردن و پشت
  • مشکل در بلند کردن بازوها، مشکل در بالا رفتن یا ایستادن
  • مشکلات کبدی – از دست دادن اشتها، درد معده (سمت راست بالا)، خستگی، خارش، ادرار تیره، مدفوع خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم)
  • مشکلات کلیوی – تورم، کمتر ادرار کردن، احساس خستگی یا تنگی نفس
  • قند خون بالا – افزایش تشنگی، افزایش ادرار، خشکی دهان، بوی میوه ای

عوارض جانبی رایج آتورواستاتین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد در استخوان ها، ستون فقرات، مفاصل یا عضلات

• درد و سوزش هنگام ادرار کردن، ادرار دردناک
  • اسپاسم عضلانی
  • ناراحتی معده
  • مشکل خواب
  • گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد
  • اسهال، حالت تهوع
  • درد در بازوها یا پاهای شما

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

ملاحظات پرستاری برای داروی آتورواستاتین

ملاحظات پرستاری

هشدار بالینی! سردرگمی نامی بین سفارشات کتبی لیپیتور (آتورواستاتین) و زیرتک (سرتیریزین) گزارش شده است. بشدت احتیاط کنید.

سابقه: آلرژی به آتورواستاتین، محصولات جانبی قارچی. بیماری فعال کبدی؛ بیماری حاد جدی؛ بارداری، شیردهی

فیزیکی: جهت گیری، تأثیر، قدرت عضلانی. ارزیابی کبد، معاینه شکم؛ مطالعات لیپید، LFT، تست های عملکرد کلیوی

مداخلات

• LFT ها را به عنوان پایه و به صورت دوره ای در طول درمان دریافت کنید. اگر سطح AST یا ALT به 3 برابر سطح طبیعی افزایش یافت، دارو را قطع کنید.
  • هشدار: آتورواستاتین را در هر شرایط حاد و جدی (عفونت شدید، افت فشار خون، جراحی بزرگ، تروما، اختلال شدید متابولیک یا غدد درون ریز، تشنج) که ممکن است نشان دهنده میوپاتی یا به عنوان عامل خطر برای ایجاد نارسایی کلیوی باشد، خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که بیمار قبل از شروع درمان، رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول را برای 3 تا 6 ماه امتحان کرده است.
  • دارو را بدون توجه به غذا، اما هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.
  • در مورد رژیم های کم کلسترول با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • اخطار: اطمینان حاصل کنید که بیمار باردار نیست و داروهای ضد بارداری مناسب در طول درمان در دسترس است. آسیب جدی به جنین با این دارو همراه بوده است.

نکات آموزشی

• این دارو را یک بار در روز، تقریباً در یک ساعت معین، ترجیحاً در شب مصرف کنید. ممکن است با غذا مصرف شود. هنگام مصرف این دارو آب گریپ فروت نوشیده نشود.
  • ایجاد تغییرات غذایی مناسب
  • در حین مصرف این دارو، آزمایش خون دوره ای انجام دهید.
  • به هر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی هشدار دهید که از این دارو استفاده می کنید. در صورت بروز آسیب یا بیماری حاد، مصرف این دارو باید قطع شود.
  • تا زمانی که از این دارو استفاده می کنید باردار نشوید. از داروهای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. اگر می خواهید باردار شوید یا فکر می کنید باردار هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.
  • ممکن است این عوارض جانبی را تجربه کنید: حالت تهوع (غذاهای کوچک مکرر بخورید). سردرد، درد و درد عضلانی و مفاصل (ممکن است به مرور زمان کاهش یابد).
  • گزارش درد، ضعف، حساسیت عضلات، کسالت، تب، تغییر رنگ ادرار یا مدفوع، تورم

2 دیدگاه برای “صفرتاصد آتروواستاتین + مراقبت پرستاری

1. Zizi گفته:

اقای دکترسلام،من ۴۰سالمه و خانم هستم دیابت نوع۱ و کم کاری تیرویید حدودا۶سال مبتلا هستم کلسترولم۲۰۰بالاترهس ایامیتونم قرص استاتورواستاتین ۴۰مصرف کنم؟

• مهدی حیدری گفته:

سلام کلسترول شما بالاتر ازحد نرمال هست اما ما نمیتونیم از بدون معاینه و دیدن شما براتون دارو تجویز کنیم . استاتین ها داروهای خوبی در زمینه‌ی کنترل کلسترول هستند اما با توجه به عوارض و دوز مصرفی نباید سرخود مصرف بشه .